پست و کور دندان post & Core

پست و کور در پروتز دندان

پروتز دندان

پست و کور چیست ؟

اصطلاح پست و کور که داول کور نیز نامیده می شود، یک نوع ترمیم برای دندانهایی است که در پی درمان اندو و از بین رفتن عصب دندان و عدم وجود مکانیزم آب رسانی تاج دندان ضعیف و شکننده می شود و ممکن است حجم زیادی از تاج دندان به علت پوسیدگی، در جریان درمان برداشته شود که مورد درمان روت کانال (عصب کشی ) قرار می گیرند، پس آنچه از دندان باقی می ماند کم و ضعیف است و قادر نیست مانند دندان عادی ادامه حیات دهد. در نتیجه دندان پزشک از روش درمانی پست و کور استفاده می کند.

پست یا داول نوعی گیر داخل ریشه ایست و پین های کوچکی هستند که در انواع مختلف موجود می باشند و داخل ریشه دندان که  عصب کشی شده اند و فضای کافی برای تاج ندارند قرار می گیرند که برای ساخت مجدد تاج و به عنوان روکش عمل می کند، همچنین به دندانپزشک اجازه میدهد تاج از دست رفته را بازسازی کند. از انواع پست ها می توان به پست فلزی، پست ریختگی و فایبر پست ها اشاره نمود. پست می تواند prefabricated ( پیش ساخته ) باشد و یا به صورت پست ریختگی ( متال پست ) در کانال ریشه مورد استفاده قرار گیرد. در چند دهه گذشته دندانپزشکان از پست های فلزی و ریختگی استفاده می کردند که در آن زمان از لحاظ درمانی رضایت بخش بوده اما امروزه به علت پیشرفت های علمی و دغدغه زیبایی شناسی در مقوله دندانپزشکی، فایبرپست ها به تازگی جایگزین مدل های قدیمی ترشده اند. فایبرپست ها از لحاظ ضریب کشسانی نزدیک به دندان ها، یک توازنی در پخش نیرو و استرس وارد به دندانها برقرار می کنند و در نتیجه احتمال شکستگی ریشه دندان به شدت کاهش می یابد و این از دیگر ارجحیت های پست های فایبری نسبت به پست های فلزی می باشد.

اما کور در واقع به بخش سازنده تاجی دندان از دست رفته گفته شده که از یک سو به پست داخل ریشه متصل و از سوی دیگر با اتصال به کرون ( تاج سرامیکی یا متال سرام ) گیر لازم برای کرون را فراهم می کند تا تاج بازسازی شده مورد استفاده قرار گیرد و در دهان باقی بماند نیاز دارد تا به ریشه دندان متصل شود، در واقع به پستی که داخل ریشه کار گذاشته شده وصل می شود و این واسطه گری به عهده کور می باشد . کور می تواند از جنس موادی نظیر امالگام یا کامپوزیت و… نیز باشد

تفاوت پست و کور با پرکردن معمولی با پین داخل کانال

تفاوت بین دو روش پست و کور در این است که در روش پر کردن معمولی، پس از قرار دادن پین های پیش ساخته یا prefabricated  در کانال، مواد ترمیمی جداگانه و متفاوتی در اطراف آن قرار داده شده و پر کردن دندان تکمیل می شود. در حالی که پست و کور با قالبگیری در لابراتور ساخته می شود و جلسه دوم فرد بیمار یک تاج فلزی ریختگی که توسط لابراتور دندانسازی ساخته شده ، روی دندان بیمار چسبانده می شود و سپس از آن برای تهیه روکش قالبگیری استفاده می گردد و پین آن، مخصوص کانال دندان و به شکل آن ساخته می شود و بنابراین تطابق بسیار بالاتری با ریشه دندان دارد. ضمن اینکه ترمیم روی آن به صورت یکپارچه با پین، ریخته گری و ساخته شده و شکستن آن تقریبا غیر ممکن است. کل مجموعه پست و کور با چسب مخصوص به داخل ریشه و به ساختار باقیمانده از بخش بیرونی دندان چسبانده می شود و یک زیرساخت بسیار مستحکم  و قوی برای روکش دندان فراهم می کند.نکات قابل توجه این است که برای قرار دادن این پستها در داخل کانال بیش از هر چیزی لازم است دندان مورد نظرتحت درمان RCT یا روت کانال تراپی ( ریشه درمانی ) قرار گیرد . سپس با کمک رادیوگرافی و استفاده از پیزو ریمر یا گیتس گیلدن(Gates Guilden) حدود 60% تا 70% از طول کانال اندو شده از گوتا پرکا(Gotha Perca) تخلیه شده و با قرار دادن اسپرو در درون کانال , بخش خارجی با دورالی فرم داده می شود .

پیمایش به بالا